Collectieve vrijwilligers verzekering

De Gemeente Stichtse Vecht heeft een basispolis afgesloten waarmee ongevallen- en persoonlijke eigendommenrisico’s en aansprakelijkheid worden afgedekt en een pluspolis waarmee aansprakelijkheid voor rechtspersonen, bestuurlijke aansprakelijkheid, verkeersaansprakelijkheid voor rechtspersonen en rechtsbijstand is verzekerd.

Voor wie is de verzekering?

Voor iedere vrijwilliger die in enig organisatorisch verband onverplicht en onbetaald werkzaamheden verricht ten behoeve van anderen en/of de samenleving, waarbij maatschappelijk belang wordt gediend. Alle vrijwilligers zijn verzekerd, ongeacht leeftijd, ook bij eenmalige activiteiten en er is geen minimum aantal uren nodig. De verzekering geldt ook voor kerkelijk werk en buurtactiviteiten, met uitzondering van vrijwillige brandweerlieden en vrijwillige politiemedewerkers. Ook mantelzorgers zijn verzekerd voor de ongevallen- en persoonlijke eigendommenverzekering voor vrijwilligers.

Bij schade

Bij schade kan de vrijwilliger de claim indienen bij de Vrijwilligerscentrale Stichtse Vecht of het schadeformulier downloaden. In geval van schade wordt dit rechtstreeks door de verzekeringsmaatschappij met de benadeelde afgehandeld en de Vrijwilligerscentrale krijgt hierover bericht.

Meest gestelde vragen

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Vrijwilligerscentrale.
Gemeenten beogen hiermee het maatschappelijk belang van het goede vrijwilligerswerk te benadrukken en de participatie van vrijwilligers te stimuleren. Download de informatiebrochure VNG Vrijwilligerspolis.