De Wmo vanaf 2015: begeleiding en ondersteuning goed geregeld

23 september 2014 – De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) verandert volgend jaar. Vanaf 2015 kunt u bij gemeente Stichtse Vecht terecht voor begeleiding en ondersteuning. Wat houdt de verandering van de Wmo in? En hoe gaan wij hier mee om?

Bijna alle ondersteuning en begeleiding aan huis valt straks onder de Wmo. Vanaf 2015 is de gemeente hiervoor verantwoordelijk. Hulp en ondersteuning regelt de gemeente dicht bij huis. We werken volgens het principe van 1 huishouden,1 plan, 1 regisseur. Zo voorkomen we bureaucratie en houden we de zorg (ook met minder geld) betaalbaar. Daarbij doen we meer een beroep op het sociale netwerk van onze inwoners en hun eigen kracht. We blijven echter hulp en ondersteuning bieden aan mensen die dat echt nodig hebben. Dit doen we samen met de gemeenten Weesp en Wijdemeren, en met maatschappelijke organisaties, cliëntenraden en vrijwilligers. Zo kunnen we meer doen met minder geld.

De nieuwe Wmo

Het college van B&W heeft het beleidsplan voor de Wmo vastgesteld. Dit plan is opgesteld in nauw overleg en afstemming met de Wmo-raad. Het ligt nu voor aan de gemeenteraad ter goedkeuring. In het beleidsplan staat hoe wij de begeleiding en ondersteuning gaan regelen vanaf 2015. Dit doen we zo:

1. Inwoners helpen en ondersteunen elkaar
  2. Mensen helpen elkaar eerder als ze zich met elkaar verbonden voelen. Daarom zorgen we dat inwoners elkaar kunnen ontmoeten. Ook kijken we hoe we hulpvragen en hulpaanbod van inwoners bij elkaar kunnen brengen.
  3. We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers
  4. Mantelzorg en vrijwilligerswerk worden steeds belangrijker. Soms is mantelzorg of vrijwilligerswerk zwaar. Daarom bieden wij ondersteuning aan mantelzorgers als dat nodig is. Ook ondersteunen we vrijwilligersinitiatieven van inwoners.
  5. We geven meer aandacht aan preventie
  6. Tijdig problemen herkennen voorkomt dat deze problemen uit de hand lopen en dat een inwoner later (dure) zware ondersteuning nodig heeft. Daarom zorgen we voor een punt waar inwoners, vrijwilligers en professionals signalen kunnen melden. We maken afspraken over hoe en door wie zo’n melding wordt opgepakt.
  7. We versterken de algemene voorzieningen voor inwoners
  8. Een algemene voorziening is een dienst of activiteit waar iedereen gebruik van kan maken. Bijvoorbeeld het buurthuis, een klussendienst of maaltijdenservice. Zo’n voorziening is in veel gevallen voldoende om een inwoner te ondersteunen. We brengen de bestaande voorzieningen in kaart. Als het nodig is, breiden we het aanbod uit.
  9. Er komen maatwerkvoorzieningen voor zorgvragen
  10. Meldt een inwoner zich met een hulpvraag, dan kijken we wat hij of zij zelf nog kan. En wat voor steun het eigen netwerk kan bieden. Kan het netwerk niet ondersteunen, en bieden de algemene voorzieningen onvoldoende hulp? Dan krijgt de inwoner ondersteuning op maat, oftewel: een maatwerkvoorziening.
  11. Er komen maatwerkvoorzieningen voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang
  12. Maatschappelijke opvang en beschermd wonen zijn er voor inwoners die (tijdelijk) niet zelfstandig kunnen wonen. Het zijn voorzieningen voor bewoners die het echt nodig hebben. Is wonen met begeleiding mogelijk, dan kiezen we daarvoor: dat biedt de bewoner de meeste zelfstandigheid.

Meer weten

De komende weken leest u www.stichtsevecht.nl/sociaaldomein over de veranderende dienstverlening. Daarnaast houden we inwonersbijeenkomsten bij u in de buurt. Op deze bijeenkomsten kunt u in gesprek met de gemeente over de veranderingen. Verslagen van eerdere bijeenkomsten leest u op onze website. Via deze website kunt u zich ook abonneren op onze digitale nieuwsbrief.