Mantelzorger krijgt waardering en steun

Mantelzorg Poster (1.4 MiB)

Wie zorgt voor een ander is goed bezig maar het kan ook zwaar zijn. De gemeente ziet de grote inzet van mantelzorgers en we waarderen die enorm.” Aan het woord is wethouder Jacqueline Koops met mantelzorg (Wmo) in haar portefeuille. “Als blijk van waardering geven we mantelzorgers ook dit jaar een cadeaubon.”

“De zorg voor elkaar van inwoners in onze wijken en kernen is heel waardevol, wij vinden het belangrijk dat mensen elkaar helpen en ondersteunen. ‘Dat doe je toch gewoon voor elkaar’, krijg ik vaak te horen in mijn gesprekken met mantelzorgers”, aldus Jacqueline Koops.

Grote inzet mantelzorgers

Mantelzorgers – vaak familieleden – zorgen langdurig en onbetaald voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Soms zelfs 24 uur per dag. Anders dan vrijwilligers of beroepsmatige zorgverleners kiezen ze vaak niet bewust voor deze zorgtaken: ze doen het omdat zij een emotionele band hebben met degene voor wie ze zorgen.

Tijdige en goede ondersteuning

Jacqueline Koops: “Mantelzorg geven is mooi en het kan je leven verrijken, maar het kan ook zwaar zijn. Tijdige en goede ondersteuning van mantelzorgers vinden wij daarom heel belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan hulp van een vrijwilliger die de zorg tijdelijk kan overnemen (respijtzorg). Of ontmoetingsgroepen voor mensen met dementie en hun partner. Het Steunpunt Mantelzorg van Welzijn Stichtse Vecht kan hier meer over vertellen.”

Mantelzorgers in beeld

De gemeente Stichtse Vecht start een brede campagne om zoveel mogelijk mantelzorgers te bereiken voor het mantelzorgcompliment. Met onder meer posters, flyers en berichten op Facebook wordt het mantelzorgcompliment bekendgemaakt. Iedereen die in 2015 al het compliment ontving krijgt hierover een brief van de gemeente. Zij hoeven zich dus niet opnieuw aan te melden.

Voor wie?

Als u in 2016 minimaal 8 uur per week en minimaal drie maanden mantelzorg heeft geboden, komt u in aanmerking voor de cadeaubon. Voorwaarde is wel dat degene voor wie u heeft gezorgd of zorgt in Stichtse Vecht woont (met als uitzondering wanneer u voor iemand zorgt in een andere gemeente, en die andere gemeente kent geen enkele vorm van individuele waardering). U hoeft als mantelzorger niet zelf in Stichtse Vecht te wonen.

Meld u aan!

U kunt zich tot 22 november a.s. aanmelden bij het Steunpunt Mantelzorg (Welzijn Stichtse Vecht).

Vul het aanmeldformulier in en stuur het op. Dat kan digitaal via www.welzijnstichtsevecht.nl of per post. Bellen of e-mailen kan ook: (0346) 29 07 10 (maandag tot en met donderdag) of mantelzorg@welzijnsv.nl.

Hebt u in 2015 het gemeentelijk mantelzorgcompliment ontvangen, dan hoeft u zich niet opnieuw aan te melden. Geeft u wijzigingen in uw situatie alstublieft door via bovenstaand e-mailadres.

Informatie en steun voor mantelzorgers

Wilt u meer weten over mogelijkheden voor ondersteuning om de zorg vol te houden of te verlichten? U kunt terecht bij Marianne Jonker van het Steunpunt Mantelzorg. Zij is bereikbaar via bovenstaand e-mailadres en telefonisch op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 9.00 en 11.00 uur via (0346) 29 07 10.