Marc Witteman beëdigd en geïnstalleerd als burgemeester

29 januari 2015 – Donderdag 29 januari is Marc J.D. Witteman geïnstalleerd en beëdigd als burgemeester van Stichtse Vecht. In zijn speech gaf hij aan uit te zien naar de samenwerking met de inwoners van Stichtse Vecht. ‘De komende weken en maanden trek ik erop uit om met veel inwoners kennis te kunnen maken en de gemeente goed te leren kennen.’ Hij sprak de hoop dat inwoners  hem ook zullen benaderen als dat nodig is, zowel persoonlijk als digitaal.

Daarnaast dankte de heer Witteman de leden van de raad voor de voordracht en het in hem gestelde vertrouwen. ‘Als burgemeester sta ik boven de partijen en tussen de inwoners. Uw besluit geeft mij meer dan voldoende mandaat om mijn functie op die manier uit te voeren.’ Hij benadrukte dat hij een burgemeester wil zijn die aanspreekbaar en benaderbaar is. Hij ziet voor zichzelf een rol als verbinder weggelegd om de band tussen de inwoners en de bestuurders te versterken.

De installatie vond plaats tijdens een buitengewone raadsvergadering. Tijdens deze bijeenkomst legde de heer Witteman de eed af aan Commissaris van de Koning in Utrecht, Willibrord van Beek. Daarna volgden toespraken van Frank van Liempdt (namens de gemeenteraad van Stichtse Vecht), Jaap Verkroost (namens het college van B&W van Stichtse Vecht) en Annette van Hussel (gemeentesecretaris van Stichtse Vecht). De heer Divendal, burgemeester van De Ronde Venen, sprak namens de burgemeesterskring regio Utrecht.

Sociale media

Met de heer Witteman krijgt Stichtse Vecht een burgemeester die actief is op sociale media. Tien jaar geleden is hij begonnen met het bijhouden van een eigen weblog. Dat ging destijds zo goed dat hij er mee door is gegaan. Naast zijn weblog is de heer Witteman ook actief op sociale media als LinkedIn, Twitter en Facebook.

De heer Witteman is 53 jaar en was sinds 2010 gedeputeerde van de provincie Flevoland. Sinds 1990 is hij actief in het openbaar bestuur. Eerder was hij onder meer raadslid en wethouder van gemeente Hillegom, waarnemend burgemeester van gemeente Warmond en wethouder van gemeente Leiden. Hij volgt Mirjam van ‘t Veld op. Zij nam eind juni 2014 afscheid van Stichtse Vecht en werd tijdelijk waargenomen door Liesbeth Spies.