Uitkomsten enquête afvalinzameling

17 juni 2015 – Begin april heeft u een uitnodiging ontvangen om mee te doen aan een online onderzoek over afvalscheiding en duurzaamheid. Het is voor de gemeente belangrijk om te weten hoe ver u wilt gaan op het gebied van afvalscheiding en wat u allemaal al weet over duurzaamheid, omdat de gemeente plannen maakt om ervoor te zorgen dat er in de toekomst nog meer afval gescheiden wordt. Inmiddels zijn de ingevulde enquêtes verwerkt en kunnen we u in grote lijnen meer vertellen over de uitkomsten van het onderzoek.

Wethouder Milieu en Afval Jaap Verkroost: ‘Het is de bedoeling dat in 2020 in alle gemeenten van Nederland 75% van het afval wordt gescheiden. Om dat te bereiken in Stichtse Vecht hebben we een nieuwe afvalvisie nodig. Die kunnen we natuurlijk niet opstellen zonder te weten wat de inwoners weten en willen. Het scheiden van afval begint immers bij de mensen thuis. De uitkomsten van de enquête zijn dan ook een belangrijke bouwsteen voor de nieuwe afvalvisie. Wat daar bijvoorbeeld duidelijk uit af te leiden is, is dat inwoners best bereid zijn om hun afval te scheiden, maar dat ze behoefte hebben aan meer informatie en dat er maatwerk geleverd moet worden bij de uitvoering van nieuw afvalbeleid. We moeten dus niet één en dezelfde werkwijze uitrollen over de hele gemeente.’

Leeftijd

De enquête is door 3.400 inwoners ingevuld. 50% van hen  was ouder dan 60 jaar. Het is niet verwonderlijk dat het aantal respondenten in deze groep zo groot is, want uit het onderzoek blijkt ook dat deze groep bewuster omgaat met afvalscheiding dan jongere inwoners. In die jongere leeftijdscategorie is dus nog voldoende ruimte voor verbetering.

Er zijn nog meer verschillen tussen de categorieën ‘boven de 60 en ‘onder de 60’. Inwoners onder de 60 geven in de enquête aan dat zij het liefst zouden zien dat de plasticinzameling gecombineerd wordt met de inzameling van blik en drankkartons. Daarnaast wordt ook duidelijk dat zij minder gebruik maken van de afvalscheidingstations of de kringloopbedrijven.

Dichtbij

Wie goede faciliteiten voor afvalscheiding dicht bij huis heeft, scheidt zijn afval beter. Ook maakt het nogal uit of iemand in en om zijn huis voldoende ruimte heeft voor bijvoorbeeld afvalcontainers. In Maarssen en Maarssenbroek is er vraag naar extra verzamelcontainers voor plastic op strategische plaatsen.

Oud papier

Over het algemeen zijn de inwoners die de enquête hebben ingevuld tevreden over de inzameling van oud papier door de maatschappelijke organisaties; deze vrijwilligers verdienen zo een extra centje bij voor de clubkas. Vooral ouderen oordelen hier positief over. Daarnaast staat het merendeel van de inwoners positief tegenover een extra container voor oud papier.

Afvalscheidingstations

De inwoners zijn tevreden over de geboden service op de afvalscheidingstation, maar de terreinen van de afvalscheidingstations worden als ‘gemiddeld’ gewaardeerd. Er is behoefte aan ruimere openingstijden en meer gebruikersgemak. De meerderheid van de inwoners is niet bereid om verder te rijden wanneer er maar één, modern, afvalscheidingstation zou zijn voor de gehele gemeente.

Input voor de afvalvisie

De resultaten van de enquête worden gebruikt als input voor een nieuwe afvalvisie. Maar de enquête is niet de enige bouwsteen voor deze nieuwe visie. Er zijn ook gesprekken gevoerd met wijkcommissies. De raadscommissie wordt nog geraadpleegd. Naar verwachting is de nieuwe afvalvisie in het najaar om voor te leggen aan de raad.